onsdag 6 november 2013

Omständigt vs trevliga stunder

Att få barn är en stor omställning. Det tar sin lilla tid att lära känna den nya lilla människan som fullkomligt övertar ens liv. Man gör allt för den lilla bebisen. Man älskar det lilla knytet och ansvaret för att ta hand om sig själv, sitt förhållande och den lilla människan blir enormt. Allt ska klaffa. Man är stolt som en tupp och lycklig och vardagen är helt galet förändrat.

Att få äran att få två bebisar på en gång är helt galet. Helt underbart. Helt snurrigt. Helt enkelt fantastiskt. Två! Men det kräver sin tid och vissa stunder känns som berg att bestiga.

Det tar tid att lära känna sina bebisar. Tiden efter Mathias började jobba la jag mycket tid att vara hemma. Att försöka skapa någon slags rutin i vardagen.
Målet är att känna mig trygg som tvillingmamma.

Att förbereda, planera och ligga steget före är a och o för mig/oss. I början blev det förberedelser ut i minsta detalj.
Lägga fram kläder till alla barn kvällen innan. Koka vatten till termos. Koka vatten och kyla i kylen. Måtta upp ersättning i doseringsburken. Ställa fram flaskor. Diska flaskor. Förbereda middag till kvällen och se till att det räcker till lunch dagen efter. Städa övervåningen en dag. Nedervåningen en annan. Tvätta en dag. Vika den en annan. Koka flaskor en dag. Koka nappar. Inköp av blöjor och ersättning så det räcker.
Förbereder och planerar så blir det lättare att få rutin och oftast slipper man kaos. Kaos skapar stress och stress framkallar gnäll och världens sämsta tålamod.

När detta kom in som rutin och blev vardag kan man släppa lite på att allt är så mycket mer jobb med två. Eller att allt annat som inte sker i hemmet är omständigt.

Jag har inte gett mig iväg så där lätt och smidigt. Inte haft så mycket planerat.
Men det har börjat släppa. Det går inte att tänka att allt blir dubbelt jobb. För då blir det jobbigt.
Idag blev jag trött på våra promenadstråk. Va tusan. Hitta nya tänkte jag. Såhär blev det och såhär kommer det bli några år. Lika bra att vänja sig.

In med vagnen i bilen. Först en liggdel, sen den andra över. Sist in med chassit. In och klä på barn. Sätta dem i babyskydden. Klä på mig. Ta med hund och barn. In i bilen.
Framme till ny skog. Ut med chassit. På med liggdelarna. Ut med hund. Babyskydden till bagaget. Lägga ner barnen. Gå promenad. Tillbaka. In med barn i babyskydd. In med vagnen. Hunden. Hem. Ut med barn. Ner i vagnen.........
Ja ni fattar.

Det tar tid men jag var så nöjd efter promenaden.
Känner mig mer trygg som tvillingmamma.
Jag är på väg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar