fredag 7 juni 2013

När maken sover

Vaknar tidigt nu. Och kan verkligen inte ligga och dra mig. Måste upp och äta.

När jag först kommer ner för trappan så rantar en hund hysteriskt runt och vill ha mat. Men först ut på pinkerunda. Där möter vi "gubbarna" som är ute varje vardag 7.30 förbi vårt hus på sin sedvanliga långpromenad. Lite snick snack med dem. Hunden stresspinkar och stressskiter. Det enda hon vill ha är mat. Kommer in. Sätter ner skålen. Säger varsågod och då vaknar hårbollarna. När de hör min röst blir de helt galna. För de vet att det är tanten som göder dem. Fort fixa käk till dem. Klappa lite och kolla så de mår väl.

Har nu en sådan sabla lust att börja skrika som hårbollarna så jag också får mat. Men det är nog inte poppis. Mannen snarkar så gott där uppe. Välbehövligt.

Kommer på att en maskin tvätt ska i gång. Ser lite skräp på golvet. Sopa. Öppnar ett skåp. Borde städas.
Hunger. Just det tanten. Först frukost. Sen andra sysslor. Smaskar i mig som en lastbilschaufför. Dock nyttig frukost och inte korv med mos (en fördom kanske, men det har jag sett vissa chaffisar på macken göra 07.00 på morgonen).
Jag äter som en häst nu. Helt galet. Borde gått upp 30 kg.

Glor lite på tv 4 Nyhetsmorgon. Är på något vis lite kär i Steffo. En myskarl med ett leende som gör att tanten sitter och ler i soffan. Pinsamt. Jag vet. Gravidhormoner?
Blir lite avundsjuk på hans kollega Jenny som har så fina kläder.
Vilket för mig osökt till hur jag ska bli av med den som jag tror, kommer bli, en gigantisk sladdrig degmage? Smidigt vore att stoppa ner det överflödiga i byxorna och inte låtsas om något (eller på något vis dra upp det så det blir byst?).

Efter skadan i knäet i vintras lovade jag mig själv att skaffa mig pluspoäng för ett snällare liv mot kroppen. Dels för knäna men även för höfterna. Lite sådan där atros ligger i släkten och träning kan göra stor skillnad. Det vet mor min som typ är nästan lika vältränad som "å kniiip"tanten som hade pinsam gympa i tv förr. Mor har mer muskler än tanten och skulle slå mig i armbrytning. (Detta måste vi testa en dag mamma).

Ja. Så då började jag planera lite kost och motion. Vad som skulle passa bäst. Men kom sen till insikt att först ska kottarna komma ut. Sen får vi se när bort-med-onödigt-fläsk-kontra-glad-kropp gör sitt startskott. Det ska inte dröja allt för länge.

En morgon i tantens liv just nu. Vill börja greja och måste ha makens hjälp. Han sover än. Kanske ska börja hosta lite högt. Eller börja pusta lite högt så han tror att det är något på G?
Nä. Han får väl sova vidare. Jag kan ta tag i det där skåpet. Kul. Nej.

Önskar Dig en fin fredag. Idag ler vi mot någon tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar