tisdag 3 juli 2012

Planeringen i tantens huvud

Hade planerat så bra. Städ på förmiddagen. En lunch med dottern. Sen åka till loppis i Tenhult med grannen. Fixa lite matlådor till semestern. Vika tvätt.
För det är så tråkigt väder. Regnar det inte, så blåser det jävlar. Och kallt är det med. Skitsommarväder.

Vaknar. Helt fantastiskt genomsvett. Sjuk? Nehe, solen är uppe. Ordentligt!
Går förbi tvätthögen på toa, samtidigt som jag får en smärre chock av tanten i spegeln. Just det. Är ju jag. Kortklippt. Nöjd.
Går ner och ska äta frukost. Solen skiner. Fortfarande. Öppnar altandörren. Varmt. Tar ut kaffet och filen. Mmmm... Hade glömt känslan.
Solen värmer, börjar nästan svettas. Inte klaga.

Va fasicken! Vem vill städa, laga 100 portioner, vika tvätt, bla bla.. idag?

Så nu blev jag sittandes här. Med tjockröva på tjockdynorna i solen.

Är detta semester? Att bara sitta, tänka, dricka kaffet så jag blir en god människa, höra dottern kolla på sommarlovsmorgon, höra fåglarna kvittra, se Lexi som sträcker ut sig på altangolvet i solen innan hon får söka skugga för det blir för varmt.... Semester. Är inte van. Kan tänka mig att vänja mig.

Ändrar planen.
Sitter en stund till, tar med penna och papper ut och skriver packlista och "checklista" till brorsan som ska bo här. Fyller på kaffekoppen. Viker upp brallorna och fluktar blekfeta ben. Skitsamma.
Slänger in en tvätt.
Sen vet jag inte mer. Blev liksom inte som jag tänkt. Men solen är här. Jag har semester.

Maken har semester på torsdag. Vi får panikstäda, snabblaga mat (eller köper vi där och bränner pengar, det är semester), packa efter mina listor fort som tusan och sen ger vi oss iväg. Maken blir nog inte jättenöjd. Men jag har liksom semester. Tanten måste vänja sig vid detta. Jag övar just nu. På tjockröva i tjockdynan.

Ps. Ser ni tofflorna. Så underbart skitsköna. Köpte dem 2004 i Thailand. För inga pengar alls. Är bättre än ecco, scholl, eller vad de nu heter. L o v e l y
Nu har de kraschat.
Om du åker. Storlek 41 tack.

Önskar Dig en fin dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar