lördag 11 maj 2013

Svar på fråga

Fick en fråga av Lena.

Vad jag har förstått det så kan de födas i v 34-35 och klara sig bra utan hjälp. Mycket beror nog på hur andningen, maten och om de kan behålla värmen själva.
Men vården här i Sverige är helt fantastisk. Läser en blogg där en mamma födde sina tvillingar i v 24. Det är en stark och sorglig blogg, då en av tvillingarna inte klarade sig. Men den är även fylld av glädje och hopp. Den ena tvillingen kämpar och det verkar gå framåt.
Därför har jag så svårt för mammor som önskar att deras bebisar/bebis ska komma "nu" för det är så tungt. Jag upplever det lite egoistiskt, men vi är alla olika. Kan även tänka mig att dessa mammor haft en jobbig graviditet och inte mått bra, men att föda tidigt är absolut inget jag önskar. Hellre blir jag sängliggande och att de får vara kvar och utvecklas som de ska i magen.
Känner att kroppen börjar säga nej mycket snabbare och jag upplever tyngden jobbig. Men jag klagar och pustar hellre och hoppas kottarna håller sig inne till v 38. Det är min önskan.

Många tror också att alla tvillingar föds pyttesmå och för tidigt. Men så är det inte. Det är nog 50/50.

Tack för komplimangen Lena. Det kommer nog dyka upp sms när kottarna tittat ut.

1 kommentar: