fredag 31 maj 2013

Busiga kottar

Igår var det då dax för nytt ultraljud. Helen, min läkare är jättebra. Hon är tydlig och inget krusidull lull..
Nu när de vuxit lite mer så blir det svårt att mäta till viktskattningen. Siffrorna kan ibland bli fel så vi skulle inte stirra oss blinda på detta. Förra gången vägde de bra och det tyckte hon vi skulle ha med oss.
Hon mäter bland annat skalle, buk, lårben och på så sätt får man en skattning på deras vikt.
Tvilling 1 vägde dock bara 2100 g medan tvilling 2 vägde 2700g. Helen tyckte det skiljde lite mycket men de var ändå inom gränsen för att inte "sticka ut".
Därför ville hon ha ett CTG på bebisarna. De mäter alltså hjärtfrekvensen på dem. Mer till detta senare.
Allt såg ändå bra ut och tvilling 1 ligger med huvudet ner så det verkar bli en vaginal förlossning om inget inträffar. Glad!
Helen mätte aldrig livmodertappen för hon resonerade som så att det ändå inte görs något nu när jag gått så långt. Hade varit annat om det var v 24 eller något. Nu har de utvecklat lungorna och kan i princip födas och må bra. Därför tyckte inte Helen att jag behövde vila så mycket. Jippi!! Konditionen blir sämre och det finns risk för proppar om jag bara skulle ligga ner. Hon tyckte jag skulle göra det jag orkade. Kommer de så kommer de. Läkarna kommer inte hindra förlossningen om den sätts igång.

Efter många om och men så lyckades de ta ett ctg igår eftermiddag. Fick åka hem en sväng efter de försökt lokalisera tvillingarnas hjärtan i över en timma! Jag höll på att gå sönder både i kropp och knopp. Hunger gör tanten till ett monster. Så de sa till mig att åka hem och käka för att sedan komma tillbaka. Kottarna krånglade även då, så det tog en timma och det blev ett lååångt papper innan apparaten godkände allt. Tvilling 1 låg bra till. Ingen oro. Skönt.

Så nu mina vänner får vi bara vänta. Om tre veckor ska vi tillbaka.
Nu längtar vi efter våra två små kottar..

1 kommentar:

  1. Ska du inte på kontroll förrän om 3 veckor?? Jag är i samma veckor som du och går var 10nde dag. Har också en viktskillnad på mina men inte lika stor som du har. Konstigt hur det varierar mellan sjukhus. Lycka till sista biten nu!

    SvaraRadera