torsdag 17 februari 2011

En stund utanför husets väggar.

Nu börjar Isabell bli bättre, Skönt för henne. Hostan får hon nog dras med ett tag, men imorgon hoppas vi att hon får gå till sin älskade dagmamma! 
Idag är jag i skolan på förmiddagen, sen åker jag hem och byter av Mathias så han får jobba eftermiddag.

Imorgon ska jag sova på hotell! Yes! Ska följa med Marie och hämta en hund utanför Örebro. 

Idag har jag pluggat en stund på morgonen. Om kunskap. Ja, känn på den! Det är ett stort begrepp och innefattar mycket. Vad som slår mig är att för att lära och komma fram till resultat, måste man vilja! Hmmm...Det är där allt börjar, Få elever till att vilja, Det är minsann inte lätt alla gånger när de har tusen myror i kroppen, är hormonstinna, kära, arga....ja allt som händer under tonåren. Det gäller att hitta det där roliga! Det är min uppgift. Har nog glädje av att börja tänka och jobba på det nu, så man inte möter alltför många hinder på vägen.
Just nu längtar jag bara tillbaka till praktiken. Nu har eleverna lov och gottar sig rejält hoppas jag. Dock är lov långtifrån kul för många elever. Skolans är deras trygghet och få en vecka hemma kan innebära att det blir tufft att komma tillbaka.
Jag är lite arg också...Arg på att det ska dras ner på resursskolorna. Hallå politiker! Välkomna att öppna era ögon för sjutton! Alla kan inte vara tillsammans i den "vanliga skolan". Hur ska det gå för dessa elever???VA! Jag kokar inombords.
Skolan är inne i ett reformbyte. Inte så lite heller...Ska bli intressant att se vart detta ska sluta.
Jag är helt övertygad om att klyftorna mellan "klasserna" i samhället kommer att öka, lärarna kommer få jobba häcken av sig (till för alldeles för låg lön!), eleverna kommer få det tufft. Nja...jag är kritisk just nu. Hoppas det blir bra, Men va sjutton, ibland undrar jag hur de högsta hönsen tänker. Kom och va i skolan, se hur det fungerar. Allt går inte att bedömma från några jäkla papper från skolverket och andra organ.
Men! Jag hoppas att läraryrket få förhöjd status! Nu kan alla tycka och tänka om skolan. Det berör de flesta. Tyvärr har vår professionalism kommit i sjymundan. Precis som att alla kan vara lärare. Näpp! Så är det inte. 


Dags för redovisning! Hörs!

1 kommentar:

  1. Bra där Mia! Håller med om det där med klyftor. Gäller samma sak i min bransch. De som är friska och har pengar kommer klara sig bra, värre med dem som har en kass ekonomi pga bland annat kroniska sjukdomar...

    Skönt att lillan börjar bli bättre iaf!

    p.s jag tror det finns en kurs på hj som handlar om att bli vuxen, det är nog nåt att bita i skulle jag tro. Den heter typ vuxenkunskap eller nåt sånt tjafs. Ha det underbart i Örebro!

    Kram
    Anna

    SvaraRadera