måndag 19 mars 2012

En dag i tanten på landets liv

Morgonen börjar med att jag och pappan ser grannen som bor lite längre bort går på stora vägen. Vi står på övervåningen och kikar.. En grävling har blivit påkörd och han ska flytta den. Avståndet mellan vårt hus och gubben är ju rätt lång och vi tänker inte på att han ser oss stå och tittar på honom.. Rätt som det är höjer han armen och vinkar glatt till oss. Då inser jag att jag står i endast underkläder... Jag dyker ner på golvet och kryper in till badrummet... Skit också...

Åker till tandläkaren. Börjar läsa nya skvallertidningen i väntrummet och hoppas jag får läsa färdigt artikeln jag påbörjat innan de ropar upp mitt namn..
"Maria Vigren" säger någon.
Jag läser vidare till min glädje.
Skit! Vad sa hon? Det var ju mitt (nya) namn. Kvinnan har vänt och går bort i korridoren. Jag sätter lite försiktigt tillbaka skvallerblaskan och smyger ikapp henne.
"Hej hallå, jag är Maria Vigren."
"Jasså, sa kvinnan, och undrar vad jag håller på med.
Förklarar snabbt och fint att jag nyss ändrat efternamn.. Hoppar ner i tandläkarstolen och hoppas det räcker med pinsamheter för idag.

Tandläkaren lovordade min skötsel av käften. Bra där tanten. Något positivt denna morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar