lördag 1 februari 2014

Stora frågor från liten

"Om man får ont i hjärtat och man är gammal så dör man".

"Eilamormor dog i sängen, sen till himlen."

"Hoppas Eilamormor och Olavi har det bra där uppe. Jag tror det. Kanske de har skaffat sig katt från katthimlen".

"Hur kommer man till himlen"?

"Varför dör en del"?

"Ska vi ha ett nytt djur när Lexi dör? Jag vill ha en liten hund som kan ligga i min säng när jag drömmer mardrömmar, och som jag ska träna själv. Men jag vill också ha en katt. Jag vill också ha kanin. Men bara så pappa inte ser eller när han inte är hemma kan jag ha det för det kliar i hans ögon."

"Fast Lexi dör nog inte. Hon är aldrig sjuk och hon är såååå envis!"

Kära dotter. Nu har du börjat tänka på de stora frågor som är så stora att jag håller för andan varje gång du börjar prata om detta. Frågan om alla kommer dö har inte kommit än, men jag vet att du kommer fråga snart. Du är så klok så man kommer aldrig kunna kringgå den frågan.

Tänk vad en liten tjej tänker så stort. Trots att det ibland är tunga tankar & frågor är det en fröjd att vara med dig.

Idag fick jag bästa kvittot efter ett roligt kalas i Stadsparken för kompisarna Freja och Wilmer:

"Jag äääälskar när du jagar oss i labyrinten! Och du var rolig när du ramlade. Men det där när du skulle åka stjärtlapp va skitkul!
Du börjar bli lite sådär tokig mamma. Kommer du ihåg när du bara gick runt och grät när du hade fött tvillingarna. Då var det inte så kul."

Hon märkte visst att jag hade galet kul jag också...

Dessa dagar spar jag i hjärterummet för evigt och påminner mig när man ska rusta sig för uppfostran och dagar som är mindre bra med en växande och tänkande femåring.

På ditt dop sjöng min vän "Himlen måste sakna en ängel". Och käre Gud vad det stämmer. Vår lilla ängel som fyller fem år på onsdag. Du och dina syskon är det bästa som hänt i mammas och pappas värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar