lördag 27 september 2014

Hösten i mitt hjärta

Vet ni vad? Våren har sin charm med solen, knoppar, glada människor & första kaffekoppen i vårsolen. Sommaren har sin, med sol & bad, blommande rabatter, regniga dagar med film & mys, grillkvällar med familj & vänner. Vintern kan vara fantastisk med vit gnistrande snö, pulkaåkning, skidåkning, snölyktor & fina kalla dagar.

Men mest av allt gillar jag tiden då vi definitivt säger hejdå till sommaren, bladen börjar bli gula, röda, för att sen falla till backen. Luften är så frisk & klar att det känns som man tar en stark halstablett, mörkret börjar komma allt tidigare & stearinljusen plockas fram. Man säger tack & adjö till sommarens pelargoner, smultron, nyckelpigor. Ljung, kål, murgröna, mossa, planteras och lyktor vid trappen sätts fram. Parasollet packas ner & poolen skrubbas ren för att gå i ide.
Lite så känner jag mig. Man går ner i varv, man njuter av en morgonpromenad lite mer än på sommaren då temperaturen redan kommit upp en bra bit, man gör lite god mat i form av grytor & känner lite mer smak av maten än dagar då det är 28 grader & det blir ett salladsblad till middag.
Kvällen kommer lite tidigare då man tänder ljus och slår sig till ro innan klockan blivit 21.00.
Känslan av en halsduk, kängor en varm kofta och skogspromenad blir så otroligt gott för tanten att jag ryser av tanken.

Många kan tycka att man blir trött och nästintill lite depp. Men i min värld är det en årstid att varva ner, upptäcka färger, dofter & njuta liiiite mer av vardagen.

Ja, vardagen ja. Nu är det inte många månader kvar som jag är föräldraledig. Finns mycket att skriva om det. Gör det en annan dag. Men bara tanken av det gör mig lite stressad, orolig, arg, förväntansfull & pirrig.. Hujeda mig. Här kommer alla känslor, som en käftsmäll, på en & samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar